Loading...

Thursday, August 11, 2011

Kuih pilihan anda di bulan puasa.



                                                                 

Hello Thursday.



Puasa tak hari ni?
kalau puasa bagus. tepuk tangan untuk diri sendiri (mentang2 dah boleh puasa :P)



Hari ni mari kita belajar mengenal kueh-mueh yang mempunyai pelbagai nama yang agak pelik.
well rakyat Malaysia kan sangat kreatif.
sampai nama kueh pon jadi sangat kreatif.
tak terfikir oleh fikiran aku yang kurang kreatif ni.
heeee :D




Kuih 1 : Kuih Paling gangster.


Kuih Lompat Tikam.




Amboi nama standard KL gangster dah. tapi apesal takde rupa keris ke pisau ke? molek je aku tengok kuih ni kaler hijau putih. suci gittew. celah mana entah boleh melompat dan menikam :P





Kuih 2 : Kuih Paling Seksi


Kuih Puteri Mandi






Yang ni pulak aku tengok takde pulak rupa ibarat sang puteri sedang bermandi-manda. suram je aku tengok kuih ni. kui kui :P






Kuih 3 : Kuih Paling keji


Kuih Taik Itik





Bukan aku mahupon korang je yang hairan.
Sampai Itik pon hairan kenapa mesti guna nama dia ?








ada sesiapa boleh tolong jawab tak ?
heeee






Kuih 4 : Kuih Bajet Cute


Kuih Cek Mek Molek



Aku tak kenal kuih ni. apetah lagi pernah makan. agak2 kalau makan kuih ni boleh jadi comel tak?
kalau boleh aku nak pergi beli petang ni jugak kat bazar.


Hari tuh Cik Ezy macam buat kuih ni je.
agaknya tu lah rahsia kecomelan beliau kot.
kui kui :P






Kuih 5 : Kuih Awet Muda


Kuih Seri Muka



Kuih ni aku suka. sebab dia macam best je kan. hihihi.
tapi aku wonder lah jugak kenapa muka aku macam tak berseri je.
mesti orang yang buat kuih ni salah resepi =_____=





Kuih 6 : Kuih Paling Alim


Kuih Ketayap





Kuih ni bagus kalau bagi dak akram makan bebanyak.
bagi dia jadi alim sikit.
kah kah !
okey fine tak kelakar





Kuih 7 : Kuih Penyakit Lelaki Kronik


Kuih Batang Buruk



Yang ni kompem.
kompem tak boleh.
Bahaya.
No no no.





Kuih 8 : Kuih Kaki Pukul


Kuih Lompang


Kuih ni memang lah aku tak boleh makan.
kang tak pasal2 satu hari kerja aku melempang orang je.
muahahahahaha >.<





Kuih 9 : Kuih euwwwww


Kuih Badak Berendam





korang pernah tengok badak berendam ?
kalau tak pernah boleh tengok kat bawah.









Tang mana ye yang sama?
aku pon konpius.
mungkin dia bulat2 gemuk macam badak kot :P





Kuih 10 : Kuih yang ditakuti


Kuih Bom




Amboi kuih ni.
Tak main lah pistol ke senapang ke.
Bom terus.
Jadi sila takut.
kui kui.






Kuih 11 : Kuih Tidak menyelerakan


Kuih Telinga Keling



Err yang ni aku no komen.
yang pasti aku tak suke.
hahaha :P





p/s : sekadar bacaan ringan untuk menghiburkan hati :)





Tazkirah 11 Ramadhan :

Cara elakkan Marah :

1. Membaca taawudz ketika marah.

Al Imam Al Bukhari dan Al Imam Muslim rahimakumullah meriwayatkan hadits dari Sulaiman bin Surod Radliyallahu anhu : Ada dua orang saling mencela di sisi Nabi Shalallahu alaihi wasallam dan kami sedang duduk di samping Nabi Shalallahu alaihi wasallam . Salah satu dari keduanya mencela lawannya dengan penuh kemarahan sampai memerah wajahnya. 

Maka Nabi Shalallahu alaihi wasallam bersabda : Sesungguhnya aku akan ajarkan suatu kalimat yang kalau diucapkan akan hilang apa yang ada padanya. Yaitu sekiranya dia mengucapkan : Audzubillahi minasy Syaithani rrajiim. 

Maka mereka berkata kepada yang marah tadi : Tidakkah kalian dengar apa yang disabdakan nabi?

Dia menjawab : Aku ini bukan orang gila.






ok bai :)

                                                   
                                                      
With Love : Syazwana Jamal :)

17 comments

August 11, 2011 at 1:43 PM

nasib baik sudah pernah makan semua kuih2 itu cuma tidak tahu nama certain kuih shje..hehe

August 11, 2011 at 2:31 PM

nama2 kueh yang annoyinggg...tapi kueh tu tetap sedappp

August 11, 2011 at 3:22 PM

Kuih telinga keling best mkn masa panas-panas (y)

August 11, 2011 at 3:45 PM

hahahaha gelak guling2 bace nama2 dia muahahahaha.



tapi kan.. tapi.... kuih telinga keling tulaaaaaaaaaa yg paling best! hukhuk

August 11, 2011 at 4:15 PM

kuih peneram @ telinga keling tu sedap owhhh
aku suka

August 11, 2011 at 6:05 PM

aduhhh kretiplah dear..kueh paling last tu tak lalu nk mkn hehe :P

August 11, 2011 at 8:21 PM

uit..
mkn mek comel utk lbh comel..
kehkehkeh..
mmg ade buat pon aritu..
sedap tau kuih 2..
try la rase..
ngeheheheee

August 11, 2011 at 11:10 PM

hhuuiiii even da berbuka still terliuq tgk kuih2 kt ats ni

August 12, 2011 at 4:29 PM

femes dh kueh2 di atas tu hihi

August 13, 2011 at 8:25 PM

sume sedapp ! :) hehe

August 17, 2011 at 11:43 AM

manis2 semuanya tuh... erkkk

August 19, 2011 at 3:01 PM

cek mek molek kalau kt utara ni depa panggei 'blotop' betui ka??

salam ramadhan..meh meriahkan bloglist terbaru PCL.

August 23, 2011 at 11:47 AM

woohoO~ picit la aku?

August 26, 2011 at 9:59 PM

tak sume kuih penah makan. taik itik tuh tengok pun tak penah ! ekeke~

September 6, 2011 at 8:26 PM

kenapa awk lama tak update blog dear? T____T rindu hehe

Anonymous
July 10, 2013 at 3:59 PM

kak arini rabu lahh... hahah..

July 10, 2013 at 4:01 PM

@Anonymous
ini entry dua tahun lepas la.
hahahaha

Post a Comment

Terima kasih sebab sudi datang dan baca.
Kalau ada yang tak puas hati boleh komen tapi sila luahkan dengan nada comel okeh kalau tak tuan blog sentap.
keh keh keh.

❤ Jangan lupa datang lagi ❤

 
copyright of tomatowithcheese.blogspot.com since 2010.Design by Syazwana Jamal