Wednesday, December 19, 2018

Idea bekal anak-anak ke pengasuh


Sejak dari anak2 aku start makan ke memang aku yang masak hari2 bawakkan bekal ke pengasuh. Start dari 6 bulan masa dorang start dengan puree, lepas tu makan bubur, then masuk fasa makan nasi berlauk, semua aku yang masakkan pagi2 before pergi keje.

Dari anak satu masuk ke anak dua.

So kadang2 tu memang pening nak masakkan apa untuk anak. Tapi tak sepening bila ko tanya kat laki ko "Nak masak ape brader harini?" kekekeke.

Sebab anak2 ni mak masak apa2 je dia kene makan. Kalau husband ni dia ada selera dia sendiri. So beruntung lah kalau husband ko jenis tak memilih lauk. Lagi beruntung kalau husband ko jenis suka makan lauk simple macam ikan goreng, sambal belacan, ulam. Pehhh boleh terharu beb sebab tak payah beria sangat masak. Haha!

Tapi kalau husband ko jenis akan jawab semua pertanyaan ko tu takpe. Nak makan lemak cili api, asam pedas, kari ayam, Siap! Dia yang jadi punca segala permasalahan ni jenis bila ko tanya laki ko nak makan apa kang dia jawab "Apa2 je saya makan je semua"

Kalau makan semua takpe. Kang kite masak simple2 kang komplen pulak. Aje sabo je lah jadik bini2 ni kan.

So berbalik pada tajuk kat atas tu, dua tahun aku dok bawakkan bekal anak2 ni rasanya macam resepi sama je lah yang aku bawakkan.

Anak2 aku ni aku ajar makan ikan lebih compare dengan ayam atau daging. Bukan sebab kaya, tapi bapak dorang sejenis suka makan ikan jugak. So ikan memang akan lebih dalam peti ais.


Antara menu2 yang aku selalu masak:



Breakfast (ya breakfast pon sister masak sekali okey. Hahahahah! Sambil2 jampi2 sikit supaya anak dengar kata. Wahahaha)

1. Roti telur
2. Lempeng
3. Pancake makan dengan madu (biasanya beli pancake untuk budak2 yang jual homemade tu)
4. Kuih frozen (tinggal nak goreng atau kukus)
5. Jemput2 pisang
6. Roti cheese
7. Nasi goreng
8. Mee goreng
9. Pasta goreng
10. Jemput2 jagung/kentang/sayur
11. Roti sapu nutella
12. Roti canai frozen (biasanya aku akan letak cheese kat tengah2 pastu masuk oven)


Lunch & Dinner

1. Sup ikan/ayam
2. Ikan masak asam
3. Singgang ikan
4. Tomyam ayam
5. Tomyam ikan siakap
6. Ikan goreng + sup sayur
7. Sup sayur + tofu telur + isi ayam + isi ketam
8. Ikan goreng + sayur lemak
9. Ikan masak kicap
10. Sup pasta (ni favourite anak2)
11. Nasi jagung + singgang ikan
12. Bergedil + sup sayur
13. Ikan Dori masak stim kicap
14. Ikan bawal/siakap stim lemon


Biasanya aku akan campak sekali sayur ikot jenis lauk tu.
Contohnya kalau masak sup/tomyam/steam tu letak sayur carrot + brokoli.
Kalau masak singgang, aku suka letak kacang buncis.
Kalau goreng ikan kosong je aku akan masak sup sayur campur.

Anak2 aku ni jenis makan nasi kene ada kuah baru berselera. Kalau takde kuah, kicap pon jadilah yang penting bukan nasi kering.








Semoga bermanfaat :)









No comments:

Post a Comment

What says U?