Friday, July 5, 2013

Tips masak bubur nasi dengan cepat.


Minggu lepas tetibe rase teringin giler nak nak makan bubur nasi dengan lauk ikan bilis masak kicap.
Kalau kat rumah dulu aku cakap teringin nak makan bubur mak aku cakap "Eh ko pon suke makan bubur? Ibu pon suke tapi ingat korang tak suke"
Esoknya taraaaaaaaaaaaaa terhidang pagi2 bubur nasi dengan lauk ikan bilis masak kicap.
Tapi kat KL sape nak masak kan?
Sobssss.



credit to google sebab tuan tanah kedaung tak sempat snap gambar.



Aku ni sebenarnya tak berapa pandai sangat masak bubur.
Aku pon tak paham.
Padehal aku rasa benda paling senang kot masak bubur tu.
Tapi aku ni, benda paling senang tu lah yang selalu jadik benda paling complicated dalam hidup aku.


Pernah sekali tu aku masak bubur aku dah letak dah air banyak giler.
Tapi tunggu punye tunggu apehal beras aku tak benyek pon.
Konpius di situ.
Nak call emak dikampung kang nampak bengap sangat masak bubur pon tak reti. Dah la nak kawen dah. EH? Wakakaka.


Jadinya kite gugel saje.
Masalahnye gugel pon tak jumpe.
Yang jumpe banyak resepi masak ikan bilis kicap tu.
Yang bubur nya dorang bagi ayat camni "Alah bubur tak payah la letak resepi. Mesti semua orang tau kan"
Pehhh terus sentap terus nak baling henpon.


Last2 aku roger2 kakak aku.
Anak dah tiga mesti dah expert masak bubur.


Rupanya masak bubur ni ade skill.
Patot lah aku buat selalu tak jadik. Ciss.


Ni untuk bubur nasi yang plain tu.
Kalau kat kedai orang selalu serve dengan sambal ikan bilis and telur masin.
Tu pon aku suke. Ikan bilis kicap pon aku suke jugak.


Senang je rupanya.

Memula sukat lah beras bape banyak yang korang nak guna.
Kalau macam aku makan sorang setengah pot pon dah cukup.
Then sukat air daripada paras atas beras tu sampai setengah dari jari tengah.
Lepas tu tenggek atas dapur dengan api besar. Macam masak nasi tu.
Kalau gune rice cooker tak payah la tenggek atas dapur. Terus je lah masuk dalam rumah die tu.


Lepas agak2 air nasi tu dah nak kering, kecikkan api, lenyekkan nasi tu dengan senduk ke cawan ke sukati korang la.
Aku guna senduk yang depan die bulat besar sikit tu.
Lenyekkan sepenuh hati macam korang lenyek mashed potato tu ha.
Agak2 dah lenyek macam cantik je, amik air panas setengah cawan pastu tuang kan dalam periuk nasi tu.
Kacau2 kan dia.
Agak2 nasi dah masak tutup api.


Actually air panas tu sukati korang la.
Agak2 orang cakap.
Kalau nak lembik sikit tuang lebih.
Ikot cita rasa. Gittew.


Kakak aku cakap kalau nak masak style biasa boleh je tapi lame laa.
Memang betul lame dulu aku masak.
Nak menunggu beras tu lembik sepenuhnya punya lah hazeb. Cisss.
Rupanya ade cara lagi senang.
Ikot skill kakak aku ni setengah jam dah siap.


Apesal lah dari dulu aku tak tanye kakak aku.
Kalau tak dah jadik penjual bubur yang berjaya dah aku.
Kahkah.


okbai.




33 comments:

  1. hah dh nk kawen kena blaja taw.t dh beranak anak nk mkn bubur lak.akk dulu msk bubur utk anak fail gak.lama lama baru ok.buh aur banyak.pas tu agak2 agak kering.kacau selalu.tambah air sikit sikit.pas tu tutup api.kena kacau selalu.nt hangit.

    ReplyDelete
  2. Hari ni pun nak masak bubur.. Bubur daging.. Hehehe..

    ReplyDelete
  3. terima kasih kak.. hehehe.. ena Alhamdulillah la reti masak bubur nasi... tu pun cuba try n error dlu, last2 terus reti buat dengan sendirinya

    ReplyDelete
  4. pasni bg akram makan bubur je.jimat duit.haha

    ReplyDelete
  5. Terbaik lah info awak :)
    Saya suke .. hehe

    ReplyDelete
  6. As salam Syazwana,

    Akak pun suka makan bubur... tapi hubby tak gemar... lelaki mmg tak suka makan bubur aganye...hehehe... Salam Ramadhan :))

    ReplyDelete
  7. mun pun suka nasi bubur..nyum nyum..tp besenya mak yg buat..buat sendiri xsedap...hahaha

    ReplyDelete
  8. Huhu..mcm sdp je kn... xtau gk nkmsk atas dapur.. tp nk try sbb tdesak cooker rosak..

    ReplyDelete
  9. Tq info... nk try buat.,. Dh muak mk biasa2..

    ReplyDelete
  10. Huhu..mcm sdp je kn... xtau gk nkmsk atas dapur.. tp nk try sbb tdesak cooker rosak..

    ReplyDelete
  11. Tenkiu info.. nak masak utk diri sndrik..hehe

    ReplyDelete
  12. thanks info ni..baru malam tadi masak bubur..hby request nk makan sbb dah lama x buat...mmg lama..3 jam baru siap...dari kol 8, kol 11 baru leh makan hihii...lpas ni bole try cara ni pulak

    ReplyDelete
  13. saya dah cuba. hampir menjadi. kena berlatih lagi. terima kasih ;)

    ReplyDelete
  14. Tq share info. Nk try wat la.. 😉

    ReplyDelete
  15. Salam cik Syazwana,

    Kami 'The Midtowners' dengan berbesar hati menjemput cik untuk merasa hidangan 'signature' kami; Midtown's Bubur Nasi', bertempat di Midtown Jalan Semarak KL. Bermula pukul 8 mlm hingga 2 pagi, setiap hari kecuali Isnin.:)

    ReplyDelete
  16. Cik boleh search kami di instagram; #midtownsbuburnasi atau #themidtowners

    ReplyDelete
  17. adik demam...sian dye..ingt nak masak kan dye bubur...thnk for the info...

    ReplyDelete
  18. terima kasihla cik kak.

    Teringin masak bubuq la, sanggup kot pi cc nak search cara2 masak bubuq baq hang...

    ReplyDelete
  19. Thanks.. sy ni kes malas nak tanya adik beradik sbb kalo tanya confirm kena kutu punya. Sangatla noob aku ni

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum...wah...tq sis....btl2 JD..aduhai ..DL msk bubur berjam2...rupenye salh cara.ni memng jimt gas....tq..tq

    ReplyDelete
  21. thanks for this info..nak try buat..masak untuk sendiri..yela demam2 ni sesuai sangat makan bubur..bende lain tak leh masuk..last2 keluar balik. so i prefer nak makan bubur..tapi x reti buat hahaha..terus search google..alhamdulillah jumpe care paling senang. thanks

    ReplyDelete
  22. Saya pon baru jer masak nasi bubur nih...guna periuk noxxa sekejap jer dah masak :)

    ReplyDelete
  23. Tekak dah 2 minggu xdo selegho nak mkn nasi tghari. Ptg ni tingin plak nak makan bubur nasi simple. Tk yo sis. Terbaik👍

    ReplyDelete
  24. Oooo... camtu... akak pun noob gak. Slalu kak blender je beras kasi hancur. Hihi... ok ni boleh try test gak buat. Tqsm tau Cik Syazwana. 1st page ko, entri ni... Chayyalah dik. Terbaik... Sbnrnya kan, yg simole tu la org slalu cari. Tq⁴....

    ReplyDelete
  25. Sgt betul bila ckp payah nk cr cara masak bubur. Ni jela 1-1 blog yg tunjuk cara masak bubur. Hahaha...okla belum kawen. Ni dh kawen, nk bg ank mkn, x reti buat. Hahaha

    ReplyDelete
  26. Terima kasih dah berkongsi resepi dan tip n skill sekali, memang bermanfaat sangat..insyallah akan dipraktikkan.. pernah cuba masak bubur dah tapi tak jadi hehe thank you again sis wana ;)

    ReplyDelete
  27. Thanks sis for ur tips ..REally useful ..N so great that i've done my very 1st porridge so fast ..

    ReplyDelete
  28. yay..terima kasih for the info. sy selalu masak bubur tp jd mcm nasi berair je. ^^"

    ReplyDelete
  29. tksh atas tips nye..sy suka mkn bubur...smpai homemate suh msk bubur, sbb sy kerap msk bubur,,tp dyeorg xmkn pom,,sje perli2 nakal n sy..hehe.. tp mmg btol kta sis, nk msk dy bkn main azab, lme gler,,bubur jew kot..tp bila bley tips dr sis,,i/allah kurg la azab mnunggu to..dh la tgh lapar gler mse to...hee..lpz nie lg kerap la sy msk bubur hahaha..

    ReplyDelete
  30. Tq berkongsi.. Sgt membantu saya

    ReplyDelete
  31. Tk share resepi...ooo kalau saya ibu suruh blend nasi...tp bila baca sini lenyek2 pun ok gak...malas basuh blender..hahaha...

    Jemput ke blog saya
    https://www.mamavitashoppe.wordpress.com

    ReplyDelete

What says U?