Thursday, June 4, 2015

Allah itu ada.


Minggu ni rasa exhausted sangat2.
Manager aku dah pindah projek lain. One of my supervisor yang aku selalu harapkan pon dah pindah projek lain. So tinggal aku je yang nak uruskan banyak benda.
Tak silap aku seminggu ni cuma sekali je aku sempat keluar tapau makanan. Yang lain aku sempat brekfast je and balik keje pukul 6 baru sempat makan berat.

Paling tak boleh bla harini aku cuma sempat makan tiga biji kurma je as breakfast. Lepas tu terus buat keje and handle client yang perangai nauzubillah menyakitkan hati sampai baik2 aku lapar terus jadi kenyang dah.
Tapi bila buat keje ni automatik perot tak rasa lapar. Cuba kalau weekend dok rumah je setiap saat mesti nak mengunyah.
Sama la kalau keluar sopink or jalan dengan laki aku tu. Tak makan takpe. Kalau dok rumah tak makan memang malapetaka la ada org mengamok. Bahahah. Aku la orangnya tu sapa lagi :P

So tadi aku kene handle training dengan client. Nak dijadikan cerita ada satu sistem tu tak jalan. Dua jam aku menghadap benda tu. Siap panggil orang yang selalu buat benda tu pon tak jalan.
So aku dah gelabah dah. Dalam hati nak cakap je dengan client sistem rosak so aku mintak buat next time je. Dalam hati lagi doa pada Allah mintak2 la sistem tu jalan macam biasa. Sebab wakil client tu sangat lah berlagak Ya Allah aku macam ingatkan dalam drama je jumpa orang macam ni. Tak sangka aku boleh jumpa depan2 dalam hidup aku.
Jenis yang mementang die pangkat tinggi boleh cakap camni "Korang semua jangan pandai2 cakap direct dengan owner k. I sorang ada hak untuk cakap" like what? Padahal selama ni semua orang communicate dengan owner ok je. Dia datang terus nak tunjuk kuasa. Ok malas dah nak ingat.

So bila sampai turn aku, aku tinggalkan sistem yang error tu dulu and tunjuk kat dorang benda lain dulu. Benda lain tu ada orang yang akan explain. Dalam sejam lebih macam tu, kitorang semua turun balik ke sistem aku. Nak dijadikan cerita bila aku bukak je siatem tu pooofffff macam magic sistem tu berfungsi macam biasa.
Masa tu aku rasa yang Tuhan syg gila kat aku. Selalu sangat die tolong hamba dia yang lemah ni. Aku je yang selalu lupa nak bersyukur. Huuuuu.
Dan akhirnya aku berjaya dengan explanation system tu with minor comments only. Padahal seriously dua orang aku panggil tolong aku mula2 check sistem tu apa yang tak kena. Dua2 blurr sebab tengok semua ok. Tapi tak jalan. Kuasa Allah :')

Kadang2 bila aku tengok diri aku keje kuat camni aku terfikir kalau aku still lagi pregnant mesti susah nak gerak.
Turun naik tangga. Kadang2 kene lari2. Dengan tak cukup orangnya. Dengan meeting hari2.
Kalau nak ikotkan bulan ni masuk third trisemester dah. Huhu. Tapi takde rezeki.
Perancangan Allah tu sebaik2 nya. Aku bersyukur. Mungkin ada hikmah di sebaliknya. Allah Maha Mengetahui. Dia lah paling mengetahui bila masa yang paling sesuai untuk Dia kurniakan aku rezeki anak.

Minggu ni jugak macam semua orang tau staff MAS ramai yang kene terminate. Alhamdulillah. Akram dapat offer ke MAB (Malaysia Airlines Berhad). Syukur sangat.
Mungkin rezeki anak Allah amik balik tapi Allah kurniakan rezeki lain.
Dari awal tahun Akram memang tak senang duduk dah. Bila tau company nak jadi camni. Minggu lepas lagi la. Hari2 takde mood pikir pasal company.
Aku memang tak boleh nak cakap apa. Cuma boleh cakap InshaAllah kalau ada rezeki tak kemana. Doa orang teraniaya ni dimakbulkan. Bukan salah kita.
Kita kerja 7-8 tahun dengan company.
Kadang2 bila orang cakap rezeki Allah tu luas. Memang senang nak cakap. Memang betol lah dorang cakap tu. Memang rezeki bukan di tangan compny. Tapi tulah sikit sebanyak mesti akan rasa serabut jugak. Aku tengok laki aku last week pon aku yang jadi serabut.

Ni majoriti dah dapat surat. Memang ramai gila kawan2 die yang terpaksa tinggalkan company. Bila dengar dia cerita aku pon sebak. Setia dengan company. Tiba2 rasa dibuang bagai sampah. Dapat pampasan pon lama lagi. Serba serbi tak kena.
Nak bayar itu ini. Yang suami isteri kene terminate pon ramai. Apa aku boleh buat sekarang cuma berdoa semoga Allah kurniakan rezeki lebih lagi untuk dorang. Allah tu Maha penyayang. Kita ingat tu je. Mungkin ini ujian untum kita lebih dekat pada Dia. Mungkin selama ni kita rasa kita asyik kat atas je. Sapa tau kan.

Nak cakap banyak2 pon aku tak lalui benda tu. Tapi memang sedih la. Ada yang bini jenis tak keje duduk rumah je. Semoga Allah bantu. :') Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang. Dan Dia tidak akan membebani hambanya di luar kemampuan hamba itu sendiri.


4 comments:

  1. salam wana miscarriage ke? sabar ye, in sha allah ada hikmah nya

    ReplyDelete
  2. @EZAN IDMA
    aah. bulan 2 haritu. InsyaAllah ameen.

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah ada peluang lg.

    Enjoy your hanimun k.


    P.s: cepat update!!! Hihi

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah ada rezeki yg levih baik Allah nak bagi :)

    ReplyDelete

What says U?