Wednesday, April 3, 2013

Cameron Highland aku datang tang tang tang tang...


Aku sebenarnya memang dah lama gile teringin nak pergi Cameron lagi. Tapi tulah bile plan asyik tangguh2 je. Tak silap aku, aku pernah jejak kaki kat Cameron sekali je kot. Mase form 2. Tu pon sebab rombongan sekolah. Beselah bapak aku Wak Jamal tu bukan suka nak bawak jalan2 ni. Sebab tu bile anak2 die dah besar memanjang je langkah kakinye. hahahaha!


Masa study kat U dulu memang tiap2 bulan plan nak naik Cameron. Tapi haram tak naik2 jugak. Pastu aku ajak Akram pergi. Akram okey je tapi bila die tanya aku bile nak pergi aku yang nanti lah nanti lah. Bile die naik genting dengan kawan2 die aku buat ayat sedih "Yelah orang ajak pergi Cameron tak pergi2 dengan kawan2 die sampai ke genting"


Dan Akram membalas "Sape yang suka cakap nanti2. Orang dah ajak dah. Die yang nanti lah. Bulan depan lah. Lepas gaji lah"

Okey fineeeeeeeee.


So last week disebabkan ade wedding kawan Akram kat Ipoh, Akram plan nak singgah Cameron terus.

Memula plan nak check in kat sana. Sekali usha hotel mak aih mahal gile.
Oh Akram ni pattern nak check in hotel 4 5 bintang je.
Orang keje MAS macam tu lah perangainye. Tak kosser betul.
Dah la time tu cuti sekolah memang makin mahal lah.
So plan abes kenduri kawen terus shoot naik Cameron and balik tengah malam.

Sabtu pagi tu kumpul ramai2 tunggu kawan2 Akram dulu kat Petronas mane entah. Janji kumpul pukul 10am. Tapi aku yang bersiap lambat ni pon boleh sampai dulu. Dalam pukul 11am jugak lah kitorang gerak pergi Ipoh. Dah la jem boleh tahan. Panas gile pulak tu. Sabau je lah.

Sampai Ipoh ngam2 soi pukul 2 petang.
Mase nak keluar tol Simpang Pulai tu fuhhhhhhhhh Nauzubillah banyak giler kereta.
Dah la time tu lapar.
Tapi mengenangkan Akram cakap "yang kawen ni anak orang kaye. mesti makan sedap2"
hahahaha maka aku bertahan.


Dah amek gambar menyenget sembunyik belakang Akram pon nampak gemok lagi. Menyampah betol.
Btw macam jarang dah nampak pengantin pakai songket kan. Zaman sekarang semua main gaun je. Even aku pon cakap dengan Akram lagi suka tema modern. Wahhhhhhhhhh verangan namfak. Hihi.


Dan memula plan nak jumpe Blogger Areen kat Ipoh sekali jauh lah pulak.
Maka dalam pukul 3petang terus gerak pergi Cameron.

Sebenarnya kan Khamis tu aku bergaduh dengan Akram.
Sebab aku malas nak dengar die membebel. Terus aku block nombor die. Bila aku block nombor dia, memang dia langsung tak boleh call and wassap aku. Just boleh sms je. Bangang gile kan perangai. Hahahaha!

Siap hari Jumaat tu Akram mesej "Okey lah benda kecik pon nak mengamuk macam ni. Esok tak payah pergi"

Tapi aku tak reply.

Tup2 sejam lepas tu die mesej lagi "Esok nak pergi tak?"

Hahaha! Memang bagus Drama King jumpe Drama Queen.
Aku pon tak tunggu lama terus lah reply nak.
Ego jangan lama2. Nanti menyesal. Hihi.

Kitorang naik Cameron ikot jalan Simpang Pulai. Jalan tu okey lah sebab aku takde rasa pening macam nak muntah. Tak silap aku mase aku naik cameron dulu sampai je atas tak sempat turun bas terus muntah. Naseb baik dah stand by plastik awal2.


On the way naik. Mengikot GPS, dari Simpang Pulai sampai Tanah rata lebih kurang 180km. Pengsan.


Naik kereta tak banyak. Kereta yang turun banyak.
Tapi yang hazab bila depan kau lori panjang yang slow gile naik bukit memang bertahan je lah bawak 30km/j je. Dan paling ngeri bila nampak tanah runtuh. Kusssss semangat. Terus astagafar sepanjang jalan.

Kitorang sampai atas dekat pukul 5.
Destinasi pertama harus lah ladang cactus.
Orang cakap Cactus point yang best so terus pasang GPS pergi Cactus Point.


Yeayyyyyyyyyyy dah sampai!!


Aku dan cactus.


Aku dan cactus lagi.



Aku dan cactus lagi lagi.


Aku dan cactus lagi lagi lagi. Hahahahahaha! Bagi korang muntah tengok gambar aku.


Dalam cactus Point ade jugak jual bunge2.
Dengan ada jual pokok cili.
Benih2 sayur pon ada.
Pasu2 bunga pon ada.
Geram je aku tengok pokok2 bunga tu.
Naseb baik takde rumah sendiri lagi.
Kalau tak memang aku dah borong dah.

Sebab aku memang suka gile tanam bunga. Kalau kat kampung keje aku asyik je lah nak menyemai bunge ros. Aku rasa gembira kalau hidup dikelilingi bunga2. Hahahaha!
Dan kebanyakan bunge yang aku tanam semua hidup membesar bagaikan juara.
Sampaikan jiran depan rumah aku dulu heran apesal die tanam tanak hidup.
Haaaaaaaaa baru tau aku ni ade hikmat boboiboy kuasa tanah. Kahkahh.



First time tengok live pokok lada benggala ni.



Bunge favourite. Daisy. Bertahan je aku tak dapat beli pokok2 ni semua. Sabar okey. Ada rezeki pasti aku bawak korang ni menetap dengan aku.


Macam biasa Akram ditugaskan untuk memberi pendapat cactus mana yang harus dibeli.



Begini lah kalau jalan berdua. Kau amik gambar aku, aku amik gambar kau. 


Kalau ade orang dekat2 sikit baru boleh "Eh kak kak boleh tolong amik gambar kitorang tak?" Begitu lah lumrah kehidupan.


Muka senyum lebar dapat borong cactus. Siap dah susun elok2 atas rak besi khas untuk cactus tu. Nampak tak semangat nya disitu? Dah penuh marilah kite ke cashier.


Ada jual madu lebah jugak. Die try bagi minum. Sedap sebab die campur dengan epal hijau. Akram mula2 nak beli tapi tak jadi. Sebab die nak try usha kat Pasar malam Berinchang.


Dah la dua2 mok mok. Pakai baju melintang pulak. Memang 'comel' gilerrrrrrr lah. Kakakakaka. Cactus dah beli marilah kite ke tempat lain.


Sebab aku beria sangat nak pergi ladang cactus?
Hehehehehe.
Sebab mase cerita Vanilla Cekelat tu kan ade scene Amir pujuk Zara bagi cactus kan?
Pastu ade one time aku gaduh ngan Akram, aku suruh Akram bagi cactus.
Akram cakap nak carik cactus celah mana.
So bila sampai Cameron ni aku sebenarnya tak expect pon Akram nak bayarkan.
Masa kat cashier tu aku dah keluarkan purse dah. Tetibe Akram keluarkan wallet terus bayar.
Wiwiwiwiwiwiwiwii.


Kitorang benti kat kebun setoberi betol2 sebelah ladang cactus tadi. Tapi hampa sebab tempat petik setoberi dah tutup. Tak dapat feeling2 sambil petik setoberi. Nampak tak perkataan S'Corner tu. Aku sebut Secorner. Sekali Akram cakap S Corner lah. Sebab betol2 corner bentuk S depan kedai ni. Okey baru perasan.


Borong setoberi. Naik pening untie tu layan Akram. Patot harga setoberi yang besau tu sebungkus RM10. Tapi dorang dah nak balik so jual 3 RM 25. Means satu RM lebih. Dapat kat Akram hamek 2 RM15 die mintak. Hahahaha!


Duduk2 sambil minum air dengan makan setoberi dulu. Aku amik Stoberi Hot Choc. Akram punye Setoberi White Coffee. Best gile lepak sana. Takde lah sejuk sangat tapi memang lagi sejuk dari KL ni. Angin dia yang buat sejuk tu.


Amik gambar hantar kat group Wassap. Sebab kitorang cakap ngan group kenduri kawen tu nak jalan Ipoh jap. Dorang yang lain semua nak pegi Tanjung Malim makan mee ape tah. Tup2 dah sampai Cameron. Hehehehe.


Hoi penatnye taipppppppppp!
Dah la part Pasar Malam Berinchang continue entry lain eh.
Dekat dua jam menghadap satu entry.
Gua dah lapar nak makan.


Okbai.





Wednesday, March 27, 2013

Perangai Akram. Lagi.





Perangai yang memang mintak kene bebel dengan aku je.
Biarkan.
Selalu die yang membebel dengan aku kan.
Rasakan rasakan. Huahuahua.


Harini nak exam malam semalam baru carik nota.
Memang pandai.
Memula ingatkan tertinggal kat opis.
Sekali pagi semalam tengok2 takde pon kat opis.
Dia suruh aku check kat kete aku pulak.
Sebab seingat dia last die pegang masa dia hantar aku pergi keje Jumaat dua minggu lepas.


Time tu die cuti.
Aku sengaja suruh hantar pergi keje.
Naik kete aku sebab senang auto. Lepas tu dia nak terus pergi Summit.
Konon bawak nota sekali konon2 nak study.
Kononnye lah =__=
Entah study entah tak.


Pastu pegi tinggalkan dalam kete aku.
Dah la letak seat belakang memang haram lah aku nak nampak.
Maybe masa aku pergi cuci kereta brader2 tu letak siap2 dalam bakul kat bawah seat belakang.
Lagi lah aku tak nampak.
Tengok2 pagi semalam  ade.
Naseb baik ada.
Kalau takde lagi lah aku emo.
Dah la aku yang tolong print kan.
Tebal gile okey. Kalau print kat kedai mau beratus kot.



Dan disebabkan aku yang print suka hati aku lah nak letak cover camne pon. Hehehehehehe.



So semalam aku pergi hantar nota tu kat die.
Naseb baik Akram ade game bola petang tu. Habes dah pukul 7 lebih.
Aku OT balik keje dah pukul 8 malam.
Takde lah lame sangat die tunggu.


Aku sepanjang minggu ni balik keje manjang pukul 8 lebih.
Naseb baik lah takde laki lagi.
Kalau tak mau laki aku lancarkan perang dingin. Hahahah!
Banyak giler projek =__=
Penat wuwuuuu :(




Dan sempat jugak singgah Secret Recipe beli sepotong kek ditambah dengan tulisan Good Luck. Awwww omeyyyy anatttt. kahhkahh. *pitam*



Sempat jugak singgah Petronas beli cekelat.
Orang cakap cekelat ni bagus bila kita nak menghafal banyak benda.


Aku sebenarnya dari dulu teringin nak buat suprise kat boipren sendiri.
Contoh macam kalau besday Akram, tetibe aku muncul kat depan rumah die pegang kek. Hahaha!
Takpon kalau macam die nak exam camni aku datang bawak kek ke cekelat ke kan.
Tapi dulu aku mane ade transport.
So berangan je lah.
Now bila boleh buat fuyohhhh rasa macam aku perempuan paling sweet dalam dunia.
kakakaka melebih gile.


So melepak lah kami kat Mekdi.
Sempat aku pow Akram bubur mekdi + Ayam goreng Mekdi.
hahahaha!
Makan tanak kalah.


Dua tiga tahun lepas Akram yang selalu teman aku study kat Mekdi.
Sambil2 aku study dia online.
Panas je tengok.
Tapi ape boleh buat.
Port selalu lepak Mekdi Bangsar.
Zaman2 takde duit. Pergi pon naik motor je. Haha.



Now aku pulak yang teman die study sambil online.
Bahagia je rasa.
Cepat betul masa berlalu :')



okbai.




Monday, March 25, 2013

Restoran Wak Lan Bayu Malam, Bagan Lalang.


Aku sebenarnya memang dah banyak kali makan kat Bagan Lalang ni.
Adelah dekat 10 kali camtu kot. Ke lebih aku pon tak ingat.
Tapi pernah review sekali je masa makan kat Senandung Malam tahun lepas.
Makan kat sini best sebab seafood dia memang fresh.
Kedai melambak ko pilih je nak makan kat kedai yang mana.
Harga InshaAllah boleh tahan berpatutan lagi.


Sabtu hari tu aku pergi servis kereta kat Perodua Nilai.
Appointment pukul 2.30pm.
Sepatotnya Akram cakap dia nak teman kan aku.
Tapi disebabkan malam sebelumnya dia carik pasal dengan aku, satu call die pon aku tak angkat.
Daripada pukul 8 pagi bawak ke 4 petang adelah dalam 30 miskol camtu.
Semua aku boo layan.


Aku ingatkan dah aku tak layan call dia, dia datang je lah kat Pusat Servis tu.
Ni nan hado.
Penat je aku feeling2 aku sampai sana pukul 2.30 dia dah tunggu kat sana.
Puihhhhhh.
Sampai ke sudah pukul 5pm aku sensorang.
Dan aku ingat dia kerja Sabtu tu. OT kan.
Rupanya syok membute kat rumah.
Mane lah aku tak geram.
Padehal aku sendiri yang tak angkat call dia kan.
Tapi aku pedulik hape. Aku nak emosi jugak.


Tau lah demam. Tapi demam2 pon hisap rokok jugak.
Tampa kang kecik hati. =__=


Pukul 6pm aku call suruh dia turun.
Turun2 aku terus cakap "Kate nak datang sana!"
Pastu terus nanges. Hahahaaha!
Cengeng tahap bangang.


Yang Akram pulak "Nape tak angkat call?"
"Dah makan belum ni?"
"Jangan lah nangis"
"Ok2 jom kite pegi makan eh"


Makin dia cakap makin kuat aku nangis.
Dah la jem gila mase otw nak datang.
Pastu dari pagi tak makan pape.
Servis kereta lama gile 2 jam lebih.
Wuwuuuuuuu.


Dekat 2 jam jugak lah aku nanges.
Gigih sangat. Akram cakap "Boleh tahan lagi tak lapar?"

Okey kompem nak bawak makan jauh sikit. Terus senyummmmmmmmmm. Kuikui.
Tengok jalan okey kompem Bagan Lalang. Yeay!


Sampai sana fuhhhhhhh ramai gile orang.
Baru teringat dah start cuti sekolah.
Siap ade yang camping tepi pantai buat BBQ. Syok gilerr.
Semua kedai makan parking penuh.
Last2 stop kat Wak Lan. Penuh jugak. Parking tepi2 jalan je.



Mase sampai orang tu suruh pilih meja dulu. Biasanya kitorang datang boleh pilih seafood rilek2 je baru pilih meja nak duduk. Kali ni jangan mimpi. Penuh gile sampai ade table yang reserved. Naseb dapat jugak table kosong.




Dah ade meja barulah boleh pilih seafood dengan tenang.



Tengah sibuk pilih2 seafood tetibe Mat Salleh semua ni datang nak pilih seafood jugak. Siap tanya Akram ikan mane yang best. Dorang semua dari Polland. Datang Malaysia supply barang mende entah.




Yang Akram ni pon layankan aje. Siap cakap dengan aku "Ish ade ke tanya acik, mane lah acik tau" Ewahhh kemain lagi tak tau ye. Kalau dengan aku tu gebang kemain semua pon tau. Huh. Yang paling kiri tu ala-ala tour guide yang bawak Mat Salleh tu. Dia tu pon tak tau sangat. Siap suruh Akram suggest ikan ni nak masak ape. Ketam nak masak ape. Udang masak ape. Huhu.




Hamekkk memang ramai gile orang. Berader baju biru tu entah dah berapa kali dok angkut sotong. Sotong dia mak aihh besar2 lengan aku pon ade. Aku kalau seafood besar2 sangat ni aku jadi geli nak makan. hahaha! So kite amik yang sedang2 saje.




Dah siap order makanan ayuh lah kite bertenang-tenang dulu sambil minum air. Air kelapa untuk Akram. Air laici untuk aku. 



Tapi seyes memang lame gile nak tunggu makanan sampai.
Adelah dekat sejam kitorang tunggu.
Naseb baik perut aku behave.
Kalau tak mesti saka lapar dah amukan.
Tak pasal drama minggu ini kat Restoran Wak Lan. Hahahaha.




Ikan Pari bakar sampai dulu. Aku rasa before ni aku makan kat sini dorang serve sekali harung. Kali ni hantar satu2 dish. Maybe sebab ramai orang kan. So mane yang dah siap dia hantar dulu.



Ketam masak sambal. Memula request ketam masak sambal dengan telur masin tu. Takde pulak. Aku ketam ni memang malas lah nak makan. Mengharap Akram kopek dan letak atas pinggan aku je. Naseb member dah paham kan. Senang kerja. Hehehehe.




Tomyam Ayam. 



Tomyam sampai je aku dah tak kosser nak tunggu.
Lapo wehh. Cannot tahan lagi.
Walaupon sotong goreng tepung tak sampai lagi.
Dah tak pedulik dah.
Yang sotong tu pon satu hal.
Nasi aku dah nak habes baru lah nak sampai.
Itu pon lepas panggil berader tu tolong tengokkan sotong tak sampai lagi.




Tapi sotong kurang kick lah malam tu. Tak garing sangat. Lepas tu hantar sotong macam tu je. Selalu ade lah jugak dia bagi sos sekali. Naseb baik pencicah kicap untuk pari bakar tu sedap. Boleh lah dari takde kan.




Akram siap mintak nasi tambah.
Yang aku ni mintak pencicah kicap tambah berejam nak hantar.
Lama gile dekat 20 minit tunggu.
Akram tengok aku macam nak emosi je terus dia bangun pergi kat depan konon nak amik sendiri.
Sekali benda tu kat belakang. Nanti orang tu hantarkan.
Harammmmmmmmm tak hantar jugak.
Nak kene panggil dua kali baru nak hantar.
Aku kalau lauk sampai lambat boleh tahan lagi.
Ni mintak pencicah pon lambat ape hal.



Dan makanan malam ni semua kureng sedap.
Dulu pernah jugak makan kat Wak Lan ni. Sedap!
Setakat aku makan kat Bagan Lalang ni, ni lah first time makanan kurang sedap.
Tomyam macam tak rasa sangat.
Ikan Bakar je lah yang ok.
Ketam pon tak sedap sangat.


Bagi aku, orang ramai macam mana pon kualiti makanan kene lah jaga kan.
Ni orang sikit baru nak masak sedap.
Orang ramai sikit dah kelaut.
Dah nama kedai makan mesti lah expect orang ramai datang. Ye idokk?



Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.






































Licin tatappppppppp licin. HAHAHHAHAHAHA!





Nampak tak meja yang paling kiri sekali tu sederet panjang. Dorang tengah celebrate besday. So nyanyi lah lagu hepy besday. Mat Salleh empat orang tadi duduk belakang meja aku. By the time group tu habes nyanyi lagu besday Mat-mat Salleh tu sambung nyanyi lagu besday jugak. Kemain kuat lagi. Itu takpe lagi.





Nampak tu sorang Mat Salleh tu. Tetibe dia bangun pergi kat group tu nak amik gambar ngan dorang. Hahaahahha. Selamber dia je. Yang group tu pon layankan aje. Siap pelawa makan kek lagi. Tu yang terus duduk tu. Kawan2 dia lepak kat meja sendiri lagi.





By the time kawan2 dia nak balik, dengan kawan2 dia sekali join duduk. Pakcik yang diselebrate besdaynya itu aku tengok pandai pulak layankan mat salleh tu bercakap. Siap masa aku nak balik tu dorang dok nyanyi lagu besday lagi sekali. Siap berdiri-berdiri tepuk tangan lagi. Kemain.





Total makan malam ni RM60.
Balik tu lalu jalan yang tembus Banting.
So kitorang jalan lah area Pantai Morib tu.
Akram beli jeruk.
Memula aku cakap dengan Akram "Orang batuk tak boleh makan"
Cewahhh eksen kan.


Sekali aku makan pehhhhhhhh terus sesak dada.
Tak sangka pulak jeruk tu kemain lagi dia punya perasa tu kuat giler.
Memang dah macam orang nazak dah aku.
Sampai susah gila nak nafas.
Yang akram tolong tepuk2 belakang tapi sempat lagi nak gelak "Tadi cakap orang batuk tak boleh makan. Orang takde pape dia pulak yang kene"
Cissssssssss.



Nampak nya aku memang tak boleh makan jeruk lain selain dari jeruk Pak Ali.
Jeruk Pak Ali sebesen pon aku boleh abeskan.
Sebab perasa dia tak kuat sangat.
Fuhhhhhhhhh fobia terus.


okbai.






Friday, March 22, 2013

Kenangan.



Ini namanya Lontong ye. Bukan Mee kari. Nasi himpitnye tersembunyi di bahagian bawah.


Pagi tadi lah ade junior sekolah aku dok apdet status cakap nak makan lontong.
Dah dengan aku2 sekali tetibe teringin nak makan.
Naseb baik harini kafe bawah opis punye menu spesel is lontong.
Kalau tak celah mane lah pulak aku nak carik sendiri.


Tapi lontong makcik ni tak macam lontong biasa.
Kalau mak aku buat lontong selalu kaler kuning.
Makcik ni punye kaler macam nak ke kari.
Tapi sumpah sedap.
Dan banyak gile.
Nak tercabut zip seluar haku nak habeskan.
Tapi licin tatappp licin.
Membazir katenyee kalau tak habeskan.



Dah tiga hari aku lunch sorang2.
Sobssss.
Opis aku kan kecik. Sub-contractor katekan. Banyak yang duduk site.
Perempuan melayu dua orang je.
Kawan opis aku balik melawat family bf die.
Mak bf die baru meninggal rabu lepas baru ni.
Ko bayangkan pukul 8 pagi dia nak pergi keje tetibe bf dia call cakap "Sayang, mak dah tak gerak"
Pehhhhhhhhhh meleleh air mata kawan aku.
Terus amik EL tige hari.


Yang paling terkejut tu sebab mak bf die tu takde tunjuk tanda2 nak pergi.
Memang ada sakit buah pinggang tapi tak sampai tahap kritikal lagi pon.
Tapi dah ajal kan.
Bila-bila masa je boleh datang. :(


Pastu pagi ni boss cakap mak driver lori opis aku baru meninggal.
Subhanallah. Dua sekali dalam minggu ni.
Al-Fatihah.



Masa tengah makan tetibe budak2 ni duduk depan meja aku.



Yang kanan tu kakak dia.
Mak dia tengah amik makanan.
Baru amik kakak dia ni balik asrama kot.
Kan dah cuti sekolah kan.


Budak2 zaman sekarang kan.
Gajet semua mengalahkan orang2 yang dah keje.
Pastu manjangggggg je nak pesbuk lah twitter lah.
Tak payah cakap banyak contohnye adik bongsu aku tu haa.
Baru form 2.
Tapi sibukkkkkkkkk sangat 24 jam dengan pesbuk dia.
Kalau setakat pesbuk takpe siap nak twitter2 bagai.
Kakak dia sorang ni pon buta twitter.


Maju dah budak2 sekarang ni.
Dah takde dah kalau aku balik kampung tu pukul 5 petang je dengar budak2 jerit "Woi jom la main baling selipar"
Pehhhhhhhhhh rindu gilerrr sial waktu kecik2 dulu.
Takde nye nak pesbuk bagai ni.
Pukul 5 petang je dah stand by selipar seguni buat main baling selipar.
Kalau abang2 join sekali lagi best.
Kite peken rondes seround.
Tak tau rondes?
Alahhh ala-ala macam baseball tu tapi orang kampung panggil rondes.


Siap buat kayu pemukul sendiri bagai.
Paling aku ingat ada one time abang aku pukul bola sangkut atas pokok kelapa.
Ape nak buat?
Panjatttttttt.
Kate orang kampung setakat panjat pokok kelapa tu takde hal lah.
Aku pon pernah panjat pokok kelapa tau.
Pokok durian je tak pernah panjat.
Setakat pokok kelapa, pokok manggis, rambutan, duku khatam dah.


Haaaaaaa budak2 sekarang ade?
Nan hadooo.
Panjat pokok kelapa kat Ipad adelah kot.


Pastu kalau boring main rondes tukar main galah panjang.
Main teng-teng.
Main kejar-kejar.
Main nyorok-nyorok.
Main guli.
Main tembak2 gune senapang kayu peluru buah senduduk.
Kalau duduk rumah pon bukan boleh buat ape.
Setakat tengok tv alahai astro pon takde.


Kalau main guli tu siap nyorokkan jangan sampai kantoi dengan ayah beli guli banyak2.
Kalau kantoi alamatnye kene humban belakang rumah.
Paling best kalau dapat guli dapat yang kaler putih susu tu.
Pehhhhhhhh rare gile time tu.


Pastu selagi tak maghrib jangan harap nak balik.
Kene tunggu mak jerit dari tingkap "Ko tak reti nak balik mandi ke? AKu kunci pintu rumah nanti. Ko tido lah kat luar"
Baru lah terkedek-kedek lari masuk rumah.
Siap kene marah dengan ayah aku sebab main tak hingat dunia.
Ayat biasa "Kan ayah dah cakap pukul 630 je balik. Mandi"
"Ye yah. Ye"
Esoknya kene membebel lagi.
Hahahaha.



Adik aku sekarang ayat bapak aku takde lain "Mandi dik mandi. Dah pukul 7 dah. 24 jam mengadap laptop. Ayah buang laptop tu karang"


hahahaha!


Haihhhhhhhhhhh.
Really miss my childhood time.
:')










Wednesday, March 20, 2013

Resepi : Roti Tortilla inti daging


Untuk yang request resepi.
Nah.




Bahan-bahan :

1. Sepeket Roti Tortilla segera.
2. Daging cincang. Aku guna Ramli punye.
3. Bawang besar sebijik.
4. Bawang putih dua ulas.
5. Sosej sikit buat2 tambahan. Kire ala-ala suprise taste gitu. Dalam 10 ketul yang kecik je aku guna.
6. Carrot merah sebatang.
7. Keju parmesan nak letak boleh tanak letak boleh.
8. Seasoning (garam, serbuk cili, black pepper, serbuk jintan manis, serbuk 5 rasa Giant)
9. Mayonis and Thousand Island



Dah kuarkan semua baru teringat nak snap gambar. Dia banyak jenis. Ada yang potato, garlic, ape entah lagi. Aku amik yang Wholegrain. Kenyang sikit.



Daging cincang Ramli yang dua keping tu. Cuci bersih-bersih.



Cara-cara:



1. Bawang Besar potong dadu.
2. Bawang putih cincang halus.
3. Carrot hiris halus.
4. Sosej potong kecik comel.




5. Panaskan minyak. Tumis bawang besar sampai layu. Aku suka guna pan ni sebab dia tak melekat. Jadi takkan hangus. Hehehehe.





6. Bawang dah layu, masukkan daging. Gaul.




7. Lepas dua minit masukkan bawang putih. Gaul





8. Masukkan serbuk cili dalam 2 sudu besar.
9. Masukkan serbuk jintan halus dengan serbuk 5 rasa dalam satu sudu kecik.

Serbuk 5 rasa tu memang nama dia serbuk 5 rasa. Aku beli kat Giant.
Akram la suruh letak.
Dia tengok macam best je dia suruh letak.
Tapi jangan banyak sangat sebab nanti jadi pahit.





10. Masukkan carrot and biar layu sikit baru masukkan sosej.

Aku campur carrot je sebab Akram kan tak makan sayur.
Setakat carrot tu die boleh telan lagi.
Kalau korang nak guna kacang panjang ke kobis ke okey jugak.


11. Season dengan garam and black pepper. Tambah sos cili sikit.

Make sure daging betul2 kering sebab taknak roti tortilla tu koyak.
Dah kering angkat letak tepi.




Panaskan roti tortilla dalam seminit dua. Angkat.
Letak daging cincang tadi.
Letak lah nak letak sos ke, mayo ke, thousand island ke.
And aku tabur parmesan cheese sikit untuk tambah berat badan kahhkahh.






Lipat. Gulung.
Panaskan non-stick pan. Letak agak2 cheese boleh cair kalau letak cheese. Terbalikkan beberapa minit lagi. Angkat.
Siap!



miaw-miaw.




Kenape kene try resepi ni?

1. Sebab die senang gile.
2. Sebab die sedap!
3. Supaya cik abang sayang. Wakakakakaka!


okbai.