Wednesday, December 2, 2020

6th Wedding Anniversary dalam norma baru

 Assalamualaikum.

Last Sunday was my 6th wedding anniversary.
Alhamdulillah 6 tahun kawen dan dikurniakan dengan dua puteri comel.
At least comel di mata aku hahaha

Sebenarnya aku sangat looking forward untuk celebrate wedding anniversary.
Besday tak celebrate takpa.
Anniversary wajib kene celebrate.
Sebab tu je lah satu2 nya anniversary yang aku ada.
Takde anniversary first time jumpa, couple, etc.
Tunang ada date tapi perlu ke celebrate anniversary tunang? πŸ˜‚

29/11/2014 - Nikah



29/11/2015 - First Anniversary dekat Korea



29/11/2016 - Second Anniversary celebrate dekat Ioi city mall makan2 sebab masa tu Ameera Naqeesya kecik lagi



29/11/2017 - Third Anniversary celebrate dengan buat studio photoshoot sebab tetibe beranak baby kecik lagi πŸ˜† Lagi pon masa tu baru je abes pantang. Aminah lahir 10/10/2017.



29/11/2018 - Fourth Anniversary which is paling best so far. Celebrate kat Bali, Indonesia

Masa ni last minit plan ke Bali sebab before fly tu asyik lah bergaduh. Paling best sebab Akram siap request bunga2 atas katil, bath tub, ala2 honeymoon dah. Masa honeymoon pon takde macam tu padahal before ada anak banyak kali jugak kitorang jalan berdua. Pergi Sabah, Korea, Bukit Fraser. Ate before ada anak duit tak berapa nak hado kan πŸ˜‚




29/11/2019 - Fifth Anniversary dekat Pahang.

Pergi Pahang sebab tak tau nak pergi mana. Before tu bagitau Akram nanti dia balik jom jalan Pahang sebab macam tak pernah nak explore Pahang. Pernah la beberapa kali pergi Pahang tapi pergi sebab ada tujuan macam hantar adik aku masuk UIA, pergi rumah pakcik, tak berjalan2.

So kitorang decide stay dekat Swiss-Garden Beach Resort Kuantan. Best gila hotel ni sebab pool dia best. Besar dan best! Sejak2 ada anak kecik ni benda paling penting untuk aku check in kat sesebuah hotel tu adalah pool dia. Anak seronok mandi pool. Tak silap aku Swiss Garden Lumut punya pool lagi best tapi tulah tak sempat pergi dah Pandemic Covid πŸ˜“




Anyway, untuk tahun 2020 pulak, buat pertama kalinya tak dapat nak celebrate anniversary sama2 😭
Tapi Akram tetap amik cuti jugak 3 hari sebab dia kan dah 9 bulan tak balik Malaysia. Cuti dia banyak gila sampai dia dipaksa untuk habeskan cuti hahah.

Walaupon tak dapat nak celebrate sama2, aku cuba jugak untuk jadikan 29/11/2020 tu sebagai satu tarikh yang special.

Mula2 aku plan nak buat suprise delivery untuk Akram kat Qatar.
Tapi bila tanya2 beberapa orang semua tak boleh buat.
Kesian duit aku tak laku 😝
Ada yang tak pandai buat, ada yang jauh sangat  lah nak hantar.

It's okay. Takde rezeki.
So aku plan untuk diri aku sendiri.
Mula2 ingat nak order nasi ambang and bagi kat semua jiran2.
Tapi aku kan pemalu πŸ˜‚ Aku malas lah nak pergi hantar walaupon sebenarnya musim2 Covid ni aku just boleh tinggalkan je kat pagar rumah dorang tu.

Jadi aku wasap lah jiran aku.
Dia ni memang open order roti jala & pulut kuning.
Selalu dah order dengan dia.
Aku minta tolong dia masakkan pulut kuning dengan rendang ayam pastu hantarkan sekali dekat jiran2. Dalam 30 buah rumah macam tu.
Dia cakap okey je so aku pon proceed lah.

Persamaan paling ketara antara aku dengan Akram ni, kitorang memang suka jamu orang makan.
2016 aku buat kenduri akikah Ameera Naqeesya kat rumah mak aku, 2017 buat kenduri kesyukuran masa Akram baru balik dari Qatar, 2018 buat kenduri akikah untuk Aminah, 2019 buat makan2 saja2 masa raya haji. Masa tu aku import bapak aku dan abang aku dari Johor untuk masak Nasi Beriyani.
Seronok tengok orang makan bertambah2.
Lagi seronok bila semua orang puji sedap.

Kalau orang yang biasa buat open house/kenduri mesti tau bukan sikit2 duit yang keluar.
Tapi puas hati rasa bila tetamu datang tanya khabar, makan, borak2, gelak2. Yang lama tak jumpa boleh jumpa. Agak2 ada lagi tak peluang untuk kite kembali kepada keadaan sebelum ni kan?
Lagipon tetamu kan datang rumah bawa rezeki dan keberkatan.
Siapa tau ada antara doa2 tetamu untuk kitorang tu yang Allah makbulkan.
Sebab dalam masa 6 tahun kawen ni terlalu banyak ups and down. Malah boleh cakap down lagi banyak. Mungkin doa2 tetamu ni yang buatkan rumah tangga ni masih bertahan.
Tipu lah kalau cakap tak pernah gaduh. Terlalu banyak.

So 29/11/2020 pagi2 lagi dah kejutkan anak2, pakaikan cantik2 sebab nak video call Akram and amik gambar sama2.
In fact aku siap google ok cara2 pasangan PJJ celebrate anniversary πŸ˜‚



Aminah cakap sekarang family dia ada 5 orang. Ayah - mama - kakak - mina - adik.
Mana adik?
Tu yang kat tangan dia tu πŸ˜‚
Pergi sekolah bawak, p kedai bawak, p jalan bawak. Naseb baik p berak tak bawak.
Asyik dok cakap nak adik nak adik. Dia ingat adik boleh dibeli2 ke?
Siap cakap "Ma, mina sedih lah, mina takde adik. Mina nak adik" πŸ˜‘
Entah mana dia belajar tak tau lah.



Pulut kuning dengan rendang ayam, kek batik indulgence dari Have2 kek.
Akram pulak cuma goreng kepok lekor je kat sana πŸ˜‚


Anak2 color cookies sambil VC dengan ayah dorang.


9 bulan dah Akram tak balik.
Anak2 hari2 tanya bila ayah boleh balik. Walaupon memang dorang faham ayah tak boleh balik sebab corona virus tapi dorang takkan faham kenapa virus tu lama sangat tak hilang2.

Untuk ulang tahun pernikahan yang ke-6 ni, tak banyak aku mintak.
Cukup lah aku doa agar Allah sentiasa limpahkan kasih sayang dalam keluarga ni.
Limpahkan rahmat-Nya.
Kekalkan perasaan kasih sayang dan cinta dalam diri masing2.
Dan segala yang baik2 untuk keluarga kami.




Kadang2 aku sendiri tak percaya dah 6 tahun aku kawen.
Perempuan yang degil keras kepala ni pejam celik dah ada dua anak.
Bertabahnya Akram layan perangai moody aku ni.
Mak aku pon mesti tak percaya jugak.
Sebab dia selalu cakap aku ni degil MashaAllah, keras kepala, tanak dengar cakap. Masa kecik memang hari2 lah gaduh dengan mak aku. Tapi now mak aku sendiri kagum dengan aku. Selalu cakap macam mana lah aku boleh handle dua anak sendiri dengan suami jauh. Pernah je drive sorang2 dengan dua anak, naik flight sorang2 dengan dua anak, shopping groceries sendiri dengan dua anak. Kerja lagi.

We never know how strong we are until being strong is the only choice.

Semoga tahun depan vaksin covid cepat2 release, yang terpisah boleh bersatu semula.
Aku cakap dengan anak2, dah start sekolah baru nanti ayah balik lah. Kang kalau dah start sekolah baru ayah tak balik2, apa lagi lah aku nak jawab dengan dorang 😭

Actually aku selalu dapat dm kat Ig, followers mengadu sebab ada husband kat rumah pon rasa macam takde. Sebab sejenis tanak tolong buat kerja rumah, suruh tengok2 kan anak pon payah.
Ni bukan membuka aib sesiapa tapi kadang perempuan ni dia kene lepaskan perasaan dia supaya lega. Dan kadang2 jugak kene cerita dengan strangers sebab kalau cerita dengan family or kawan2 rapat, dorang akan judge. Macam dorang cerita kat aku, aku tak kenal dorang jadi aku tak judge lah cuma boleh jadi pendengar je.
Kadang aku rasa aku ni dah macam kak Seri Siantan dah hari2 dok terima luahan perasaan πŸ˜‚

Aku cuma boleh cakap dengan dorang kuatkan semangat.
Dan aku nak pesan untuk semua pembaca blog aku ni, hargai lah anak dan pasangan depan mata.
Akram tu hari2 sedih dah 9 bulan tak jumpa anak bini. Ni paling lama lah sebab masa dia baru2 kerja Qatar dulu 3 bulan je tak dapat balik.
Ni aku baca2 dm ada ayah jenis anak depan mata pon tanak layan. Dok sibuk main telefon.
Jangan dah terpisah nanti baru sibuk nak menyesal.

Fikir-fikirkan lah.



Love,
Wana.

No comments:

Post a Comment

What says U?