Monday, November 8, 2010

Kamus orang johor!




sape kate orang johor takdok sleng (betol ke aku eja?)
bukanlah sleng tapi mcm perkataan2 yg orang negeri laen x selalu gune..
org johor je gune..
bange tak bangge tak??
oh x baek meninggi diri
xD

ni kira yang biase salu gune la..
ade banyak lagi kot..
tapi aku bese la..
kan pemalu..
mane ckp banyak sangat..
so tataw la sangat kan..
wakakakaka *lempang laju2

-Cek cek cekidout-

Saing - pergi bersama2..
"nnt kite saing ehh pi sekolah"

Bongok – bodoh
"ko nih bengok ah"

Bigor – gila-gila, 
"Apek Senario tu macam budak BIGOR ekk ?" 

Endut – makwe/pakwe. Awek/balak. Boifren/girlfren. Boleh digunakan tanpa mengira jantina.

Berendut - berpasangan. Pergi berendut- dating.

Botok-botok, bebotok – sejenis makanan menggunakan ikan, ditambah memacam dedaun, letak serbuk kari (don’t ask me – aku tak reti buat) dan dibalut dengan daun betik, diikat dengan sebelum dikukus. Alah, macam Pais Ikan tuh.

Leca - tilam. Normally dibuat sendiri menggunakan kekabu (orang zaman dulu-dulu semua DIY – tak ada Vono, Slumberland ).

GerobokGobok -Almari. Tak kiralah simpan kain baju ke, simpan pinggan mangkok ke. 

Sajak-sesuai atau tidak - bkn sajak puisi tau!!…
"sajak x beg nih pki ngn bju ni??"

roti perata – roti canai

semangka -tembikai

epok2 -karipap

amacam???
hebat tak?
*errr ape yg hebat eh??


Adioss...



With Love : Syazwana Jamal :)


15 comments

November 8, 2010 at 10:49 PM

hebat x2 ^_^

November 8, 2010 at 11:07 PM

yg saing 2 klntn pn gne jgk ar~ huhu~XP

November 8, 2010 at 11:26 PM

johor pon ade gak ek..
proud to be johorian :)

November 9, 2010 at 12:26 AM

hebat2...bahasa melayu hebat.
kalau senaraikan loghat dalam bhse melayu byk... yela...kdg2 stu daerah tu ade bhse sndri.... n ble aq dtg trggnu ni aq bru tw yg rupenye loghat trggnu ni bukat ikut daerah....bukan gak kawasan...tapi ikut kampung. mak aih...lagi kecik skop dy....
aku nk gk la cipta loghat melayu yg lagi kecikkan skop...satu keluarge...stu loghat..ahahahaahahah

Aku bangga ngn bahasa Melayu!

November 9, 2010 at 2:52 AM

ADA BRAN? JOM2 JOIN CONTEST PERTAMA BLOG NI:)

Anonymous
November 9, 2010 at 10:36 AM

gebor : selimut . ;p

November 9, 2010 at 12:00 PM

@zacky
hehe..biase2 jek
xD

November 9, 2010 at 12:01 PM

@daoh
eleh nak gak same eh
sibuk!
wakakaka
xD

November 9, 2010 at 12:01 PM

@azam shah
yeah!
johor kan best!
yeay..
xD

November 9, 2010 at 12:02 PM

@sembil9n
eh yeke??
aku hingat ganu satu loghat jek
ayoyo!
pening2
xD

November 9, 2010 at 12:02 PM

@shahrul
wokeh
akan ku jalan ke sana
xD

November 9, 2010 at 12:02 PM

@anonymous@erin
hahaha betol2
xD

Anonymous
November 9, 2010 at 4:23 PM

sengal ko. taw aje aku anon tu eh. ;p

November 9, 2010 at 6:09 PM

aku rase ko ade yang tersalah nie.ade yg jawe kat situ.bdway.plz.jgn tulis entry gune shortform..aku tak paham..

Terkini:
1. Bangga
2. Bende yang hebat itu berasal dari tempat yang hina
3. Emosi Mistik Rock n Roll

November 10, 2010 at 12:03 PM

@zulfahmi
oh!baek lah
pasni gune bahase ibunda plak
xD

Post a Comment

Terima kasih sebab sudi datang dan baca.
Kalau ada yang tak puas hati boleh komen tapi sila luahkan dengan nada comel okeh kalau tak tuan blog sentap.
keh keh keh.

❤ Jangan lupa datang lagi ❤

 
copyright of tomatowithcheese.blogspot.com since 2010.Design by Syazwana Jamal