Monday, July 2, 2012

Cuti-cuti Utara - Kedah & Penang :)

                                          
Hari selasa. tiba lah masa untuk balik KL *sedih*
bukan aku je sedih. Anak-anak buah aku pon sedih sebab makcik dia yang comel lagi baik hati ni nak balik dah. hehehe
kitorang gerak tengah hari lepas lunch sebab plan nak singgah Kedah and Penang dulu before balik KL.
well aku dengan Akram kan memang kuat berjalan.
memang pantang kalau ada masa free otak ligat je fikir nak jalan mana.
hehehe.

masa on the way nak ke Kedah tu aku memang lah tak ingat jalan kan.
tapi tetiba sampai satu traffic lite tu aku macam perasan something.
"Eh ini pekan Changlun kan?"

Akram cakap ye.
terus aku eksaited.
yelah dah bape zaman aku tinggalkan zaman matrik.
dulu aku matrik kat Changlun Kedah.
daripada takde pape now dah ade KFC tuuuuuuuuu.
zaman aku ade KLG je. aku pon dah tak ingat KLG tu stand for what. Kentucky bla bla seyes lupe. hehe.

Akram tanye matrik kat mana. aku cakap belok kanan bla bla bla.
tetiba dan2 Akram belok kanan.
bawak aku mengimbau kenangan katenye. hehe.
time tu budak2 baru daftar kot.
ke tengah orientasi camtu lah.
Akram siap cakap kat guard "dulu dia ni belajar sini. boleh tak kitorang nak masuk jap jalan2."
guard pulak bagi lepas.
jadinye kitorang pon round lah dalam tu.




tapi sebenarnya dulu masa matrik aku takde lah suke sangat. kalau boleh tiap2 minggu aku nak balik rumah kakak aku kat perlis. naseb baik dekat. nak balik johor tersangat lah jauh. aku pon tak paham kenapa aku pilih matrik kat yang pelosok dunia ni. dulu konon2 nak jauh dari rumah la. (impian seorang budak sekolah menengah untuk belajar jauh dari rumah) ptttffffffffff.


round2 kejap then terus gerak pergi Alor setar.
memula kitorang pergi Menara Alor Setar dulu.
aku ni nama duduk kedah setahun tapi takde makne aku jalan2 kat sana.
paling tak outing beli barang kat pekan changlun tu.
yelah kalau nak naik bas pergi alor setar dari changlun tuh pehhhh hazab siot. dah la jauh.


2 orang dewasa nam belas hengget.


kitorang naik kat tempat yang boleh tengok pemandangan gune teropong tu jek.
atas tu ade restoran berputar kot.
tapi kalau nak naik kene booking dulu.
dia ada makan2 kat atas tu.
macam biasa naik lif dia aku akan pegang Akram kuat2 sebab aku super gayat.


kecik je menara ni. pusing2 situ jugak. cuma berst sebab boleh tengok kawasan alor setar ni lah. pastu ade orang jual2 souvenier. ada jual ais kerim. hehehe


si gemuk yang pendek -___-
saya gemuk saya okey (sambil jeling2 orang kurus. ketepi ketepi)





dah abes jalan2 kat menara alor setar kitorang gerak pergi Pekan Rabu.
tetap first time aku jejak pekan rabu. hehehe.
tapi kat sana banyak jual baju2, kerepek2.
Akram beli ikan pekasam dengan kerepek2 untuk orang tempat kerja dia.
aku beli kuah rojak Mak Bee je.

masa nak keluar saripada tempat parking tu kitorang dah siap2 kan bape ringgit tah untuk bayar parking sebab tak tengok pon rate parking kat situ berapa.
dalam sejam lebih jugak kitorang parking kat situ.
sekali adik parking tu cakap sembilan kupang.
okey teruja sebab sangat murah.
setengah jam dorang cas bape sen je. bagus betul.

lepas tuh terus gerak pergi Penang sebab aku ni kan jakun semua tempat pon tak pernah pegi.
feri pon tak pernah naik.
yelah En. Ayah aku bukan jenis suka berjalan-jalan.
dia lagi suka duduk rumah.
maka nya bila dengan Akram yang satu kepala ni memang habes lah segala pelosok tempat kitorang nak pergi.
hehehe.
selalu nya aku akan cakap dengan Akram "eh jom kite pergi sana nak. eh jom kite pergi sini nak"
kadang2 kalau tengok tv ke baca blog orang ke then aku cakap dengan Akram "eh hari tuh kan baca kat sini bla bla ada tempat best. jom kite pergi"

dan selalunya Akram akan cakap "bila nak pergi?"
tak pernah dia cakap "tak payah la pergi. malas la"

atau dia tak berani cakap macam tuh sebab nanti amukan super sayya aku datang.
huahuahua :P

takde lah. sebenarnya Akram pon kuat berjalan jugak. hehe

kitorang plan masuk pulau naik feri.
keluar pulau baru lalu jambatan Pulau Penang.
sekali masuk bayar RM7 untuk satu kereta kalau tak silap aku.
tapi before naik feri tuh kitorang carik jeruk dulu kat area2 bus stand kat penang tu.
macam biasa jeruk feveret aku of coz jeruk salak.
nyum nyum. hehehe


kesian bumblebee. dia asyik bunyik2 je time kat atas feri. Akram cakap dia sensitif sebab feri kan gegar2 yang agak kuat jugak.


naik feri Pulau Rimau. hehehe.


kitorang parking kat bahagian bawah. masa nak naik atas tu kene naik tangga. peh tangga dia curam habes. aku dah la gayat. mencik !


dan akhirnya sampai lah ke penang.
bila dah sampai ke penang ape lagi yang mahu di carik.
semestinya ....






























PASEMBOQ !!!
sedap gila weh !


Ya Allah tembamnya haku Y___Y (sambil mengunyah mr. potato kat opis)

masa Akram dok tangkap2 gambar aku ni tetiba ada sorang mamat ni datang meja kitorang tegur Akram. rupe2 nya kawan Akram yang baru kawen ahad tu. memula Akram ingat dia kawen sabtu so alang2 dah sampai jitra boleh ke baling sekali. sekali rupenya dia kawen ahad. ahad kitorang dah kat Kuala Perlis dan sangat jauh nak ke Baling. memang tak sangka boleh jumpe kat Penang. hehehe.



dah makan kenyang marilah kita pulang. Aku rasa kan aku macam kurus lah pakai baju kemeja. kui kui. Tapi Akram gelakkan aku. dia cakap same je. cisss betul.


Padan muke dia sepanjang jalan nak balik KL aku membute.
hehehe.
yelah perut kenyang suka hati mata pon berat memang tak larat lah nak berjaga.

bukak2 mata je dah kat RnR mana tah.
tapi yang best nya lalau terowong kat Perak tuh segar je mata aku.
lepas terowong tuh terus ngantuk balik.
kah kahhh.

Akram cakap dia siap racing lagi dengan ade satu kereta satria neo ni.
tapi aku tak sedar ape. hehe.

sampai KL dalam pukul 4 pagi kot.
dan esoknya aku kene kerja manakala Akram amik MC.
tak aci !


begitu lah berakhirnya pengalaman kami bercuti-cuti di utara.

fuhhhhhhhhhhhhh.

okbai.





11 comments:

  1. bestnye dpt jln2..ngn pakwe plak tu..nk jln2 jgk..tp pakwe nun jauh di sana.,.kena blk srwak la nmpknya klu nk jenjalan sesame ni.. hahahaa..

    ReplyDelete
  2. akak kat penang carik jeruk...hehee lama tak mkn jeruk penang ni..

    ReplyDelete
  3. syoknya jalan2..hihi..dah mcm honeymoon tu.. =p

    ReplyDelete
  4. eh bestnya pegi tempat mengimbau kenangan..akak kalau pi travel ngn hubby kat tmpt yg akak penah tinggal rs mcm nk gi je seme tmpt kenangan tu tp hubby akak jenis x suka jalan sgt

    ReplyDelete
  5. @Taty Hasbi
    bestnya kalau dapat jalan sarawak >.<

    ReplyDelete
  6. @Aishah Jahirah
    sedap kan !
    wuwuuuu entah bila nak sampai penang lagi.
    huhuhu

    ReplyDelete
  7. npe akram ambik mc, akak x... x acii lh.. hehe, mcm tau je sy ni..

    ReplyDelete

What says U?