Loading...

Thursday, October 29, 2015

Renew passport yang Expired & HILANG




Kalau korang ada masalah macam aku, passport dah  la expired, HILANG pulak tu. Hehehe. Jangan membuang masa pergi UTC sebab dorang takkan terima kes kau. UTC untuk yang nak buat permohonan baru dan untuk renew passport dengan syarat passport lama ada bawak.
Kalau nak renew tapi passport tarak nak tanak korang kene jugak pergi pejabat imigresen.


So ada satu malam tu aku try la pergi UTC jb sebab tak tau kan.
Dah la pukul 7-8 malam utc akan rehat. So aku gilir2 la solat dengan Akram sambil beratur.
Dah pukul 8 malam camtu baru kaunter bukak. Masa dah jalan2 ke depan tu baru lah perasan ada notis tampal bagitau kalau passport hilang walaupon dah expired kene jugak pergi imigresen. Tak boleh buat kat UTC. Hishhh bazir masa aku je. Haha! Tu lah dari awal tanak tanya kan padan muka.

So Rabu lepas aku pergi la Pejabat Imigresen kat Setia Tropika sana.
Tanya2 member kat pesbuk, kaunter tutup tak masa lunch hour. Member aku cakap tak tutup selalunya. So aku sampai dalam 12.40 tengah hari camtu. lepas amik nombor terus naik tingkat tiga untuk urusan passport.
Nombor aku akan bawak aku ke unit kehilangan dan kerosakan. Masa tu nombor semasa 3025. Nombor aku 3028. Kalau la kaunter bukak lagi time tu memang sap sap soi cepat je passport aku siap.
Tapi 12.40 tengah hari staff dah hilang. Terpaksa lah aku tunggu sampai pukul 2 petang.
Tapi kalau kaunter biasa untuk hal lain2 bukak je masa lunch hour. Kaunter kehilangan & kerosakan dengan kaunter permohonan sabah sarawak je yang berehat. Maybe sebab tak banyak kes kot.

So pukul 2 lebih tu nama aku pon kene panggil. Sekejap je. Tanya2 sikit. scan2 ibu jari sikit. Amik gambar pastu dah. Kene tunggu pulak nombor kene panggil untuk bayaran.
Tapi aku tak pasti lah passport 2 tahun wujud lagi ke tak sebab masa aku bayar tu dia tak tanya pon nak renew berapa lama. Dia terus mintak RM200 (5 tahun). Sebab aku memang nak buat untuk 5 tahun so aku bayar je lah tak banyak tanya.

Lepas bayar kau akan dapat resit untuk dihantar ke bahagian collection.
Dia tulis kat resit tu passport siap dalam masa sejam dari waktu bayaran.
Tapi aku bayar 2.20pm, 2.45pm passport aku dah siap. Heheh!
Kejap je kan. Dok menunggu kauter bukak je yang lambat. Kalau aku datang pagi sejam dah siap.

Tapi tak kisah la. Yang penting sekarang dah ada passport yeayyy.
Owh masa collect passport tu dia mintak lagi Rm5. Ingat kan untuk apa. Rupanya dia dah siap2 bagi casing passport sekali. Orang tak mintak pon. Ciss Paksaan. Ekekeke.

Oh lupa nak cakap nak renew ni bawak ic je. Potostat ic tak payah bawak. Gambar pon tak payah bawak. Nanti amik kat sana je okey.

So tak sampai sebulan lagi nak pergi travel. Poyo2 nak celebrate anniversary kat oversea. Ekekekeke.


Semoga segalanya dipermudahkan.
Aamiin.

Update : Kalau passport dah hilang dan expired tak payah buat report polis pon takpe. Boleh je renew yang baru. Tapi kene pegi kaunter khas la. Dont worry senang je.




With Love : Syazwana Jamal :)


28 comments

October 30, 2015 at 9:15 AM

untuk 2 tahun dah dimansuhkan kak. Kalau dulu untuk 5 tahun RM300 sekarang dah murah. Diskaun RM100.

October 30, 2015 at 11:30 AM

@Wahyunie Wahip
owh yeke. baru tau. hahaha

November 2, 2015 at 5:02 PM

wah jauh smbut ea.. bertiga lak tu..tahniah =)

March 10, 2016 at 11:50 AM

Dia ada mintak surat laporan polis tak?

March 10, 2016 at 11:51 AM

Dia ada mintak surat laporan polis tak?

March 10, 2016 at 12:09 PM

Takde. Tapi kalau passport belom mati dan hilang kene report la.

July 11, 2016 at 4:55 PM

salam... nak tanya laa kalau dh expired hilang passport kena pg buat report polis dulu ke? kena bawak surat beranak ke?

July 25, 2016 at 10:54 AM

@Unknown
tak payah

September 7, 2016 at 6:56 PM

Terus siap ke bro?

September 7, 2016 at 7:47 PM

Boleh buat kat mana mana imigresen ke?

September 27, 2016 at 6:58 PM

Salam ..nk tanya.. klu lupa tarikh expired pasport ..klu xwat laporan polis ..boleh ke

September 27, 2016 at 6:59 PM

Salam..klu lupa tarikh expired.. dan xwat laporan polis.. boleh ke

October 11, 2016 at 1:10 PM

Salam, mohon bertanya,
jika kes expired dan hilang ni.. nanti dalam passport yg baru tu akan ada apa2 status yg mnyebut tntang passport pernah hilang tak?

Anonymous
November 7, 2016 at 7:10 PM

NAK TANYA SIKIT..KALAU PASPORT EXPIRED AND HILANG NIE AMBIL MASA BERAPA LAMA UNTUK DISIAP KAN..BOLE DAPAT TERUS KAH??

November 8, 2016 at 4:29 PM

@Anonymous dapat terus

Anonymous
November 13, 2016 at 7:59 PM

Assalamualaikum.. Dokument apa ye yang kena bawak kalau hilang n expired..

Anonymous
November 13, 2016 at 7:59 PM

Assalamualaikum.. Dokument apa ye yang kena bawak kalau hilang n expired..

November 16, 2016 at 1:42 AM

baru ke imigresen. ya akan dinyatakan dalam no rujukan mengatakan pernah hilang sebelum ni. walaupun kena rompak pun akan dikategorikan sebagai hilang dan sekiranya hilang kali kedua akan digantung selama 2 tahun x boleh renew pasport. sekian

November 19, 2016 at 4:10 PM

Salam . Nak tnye , kalu umur 14/15 tahun boleh ke memohon tanpa ibu/bapa atau penjaga

December 1, 2016 at 9:32 PM

kena buat laporan polis x?

Anonymous
December 21, 2016 at 2:16 PM

Assalam.. boleh saya tahu jika passport hilang tapi masih baru lagi, sebelum ni dah ada 3 passport ditukar sebab expired.. tapi kali ni hilang sebab salah letak, boleh tak kalau terus buat atau mungkin ada pegawai imigresen yg sudi membantu saya daripada menghabiskan terlalu banyak masa untuk buat laporan , soal siasat, turun naik berkali-kali kerana masa lapang saya yang sangat terhad. atau ada agen yang boleh menguruskan.. setidak-tidaknya saya perlu ke pej imigresen satu kali shj bg proses cap jari dan lain-lain.. ni la susah kalau dah hilang, kalau banyak masa tak apa.. kalau ada minta contact saya di jimbo.shann@yahoo.com terima kasih

Anonymous
December 28, 2016 at 11:34 AM

Malas membaca korg ni..tanya soalan yg dh sedia ada jawapan.

Anonymous
February 2, 2017 at 11:15 AM

bende simple je..kalau hilang dan passort xpired terus pi imigresen je utk renew.
kalau hilang n blm xpired, buat report polis n pi imig bawakla salinan report tu utk renew.

Anonymous
February 4, 2017 at 8:59 AM

Salam...alahai sib baik aku t'serempak dgn blog kau ni. klu x buat penat g balai & ktc je. pasport ku pun sama gak expired & dah lama hilang. igt dah xnak g ovrsea. tp family holiday ni jauh plak depa nak g. so jenuh mikir igt kn buat report bagai cam klu ic hilang. thanx...

February 10, 2017 at 5:46 PM

nak tanya kne bawa surat beranak x

Anonymous
February 10, 2017 at 5:47 PM

kne bawa surat beranak x

Anonymous
February 15, 2017 at 1:59 PM

Selamat petang. Nak tanya sikit. Saya berada di Australia.passport saya dah expire 5 bulan. Kalau saya nak renew di embassy boleg tak. Saya dengar saya mungkin di arah pulang malaysia dan tidak dibenarkan keluar Malaysia selama 5 tahun. Betul tak? Kalau embassy renew passport saya brp lama akan berlaku passport tu ?

March 26, 2017 at 9:47 PM

Brape denda kalau nak buat balik passport hilang? Polis report dah buat.

Post a Comment

Terima kasih sebab sudi datang dan baca.
Kalau ada yang tak puas hati boleh komen tapi sila luahkan dengan nada comel okeh kalau tak tuan blog sentap.
keh keh keh.

❤ Jangan lupa datang lagi ❤

 
copyright of tomatowithcheese.blogspot.com since 2010.Design by Syazwana Jamal