Thursday, December 23, 2010

Ikan masak sambal lada hiris.



  
salam.


okey bertemu lagi kita dalam rancangan mari memasak bersama chef wana.
(fehrasan sungguh)
keh keh keh.


Hari ni ayah aku suruh aku masak.
jadi haruslah feeling2 ala chef gitu kan.
-__-"


resepi ni senang jek sebab tuh ayah aku suruh aku masak.
kalau susah mesti dia tak suruh.
kang tak pasal2 pakan ikan hangus pulak. xD



Bahan-bahan:


1. lada besar
2. ikan bilis
3. bawang putih
4. bawang merah
5. bawang besar
6. halia
7. asam jawa
8. ikan kembung (nak ikan lain boleh jugak)


cara-cara:

1. gaul ikan dengan kunyit dan garam, goreng dan asing ke tepi.
2. lada besar, bawang putih, bawang merah dan bawang besar di hiris.tak kisah la korang nak hiris cemana pon asalkan korang tak tumbuk or blend lada tu sudah.hehe
3. panaskan minyak dalam kuali dan goreng sikit ikan bilis
4. tumis bawang kecik dengan bawang putih.biarkan naik bau sikit.masukkan halia
5. masukkan bawang besar and gaul sampai agak2 kaler dia lembut sikit.
6. masukkan pulak lada besar.
7. gaul sampai agak2 lada tuh layu and masak.masuk garam dengan perisa secukup rasa.
8. masukkan ikan goreng.gaul sebati.
9. bancuh sikit asam jawa and campur dalam ikan tadi.
10. gaul sebati and angkat.




siap!
senang je kan.






okey aku dah lapar.
nak p makan.
xD






  



With Love : Syazwana Jamal :)


12 comments

December 23, 2010 at 2:24 PM

wow! nampak sedap..heheh.. nak sikit boleh? banyak tu..heheh...

amik resepi ye..kalau boleh, nak cuba nie..hehe

December 23, 2010 at 2:26 PM

wahhh sedap!!

December 23, 2010 at 2:49 PM

ko ni memasak ke tgkp gmbr? menyempat je. haha. penat aku tunggu

December 23, 2010 at 3:10 PM

@namaku annonymous
boleh2
mai datang johor
heeee
:D

December 23, 2010 at 3:10 PM

@fairuzhani
ye memang sedap
sila cuba
:D

December 23, 2010 at 3:11 PM

@MomTom
sambil menyelam minum lah air
keh keh keh
jom makan
:D

December 23, 2010 at 3:19 PM

waah...sedap tu..tetiba rsa mau mkn lg sekali walau td dh mkn hehehe :)

December 23, 2010 at 5:07 PM

abis la ko, dk umah msti mkn byk n akn jd mkin gmok~XD

December 23, 2010 at 5:55 PM

@efa
hehehe
p masak pastuh baru boley makan
:D

December 23, 2010 at 5:55 PM

@dausmus
takpe lah
senang hati
keh keh keh
xD

December 23, 2010 at 6:11 PM

senang je nk wat.. haha... nmpk sedap jeeeee.... terliur lah ! :)

December 23, 2010 at 6:22 PM

@Jeely jelly
memang senang.
cepat masak for dinner.
saye dah kenyang dah.
ngeee~

Post a Comment

Terima kasih sebab sudi datang dan baca.
Kalau ada yang tak puas hati boleh komen tapi sila luahkan dengan nada comel okeh kalau tak tuan blog sentap.
keh keh keh.

❤ Jangan lupa datang lagi ❤

 
copyright of tomatowithcheese.blogspot.com since 2010.Design by Syazwana Jamal